Endodoncja

Endodoncja, zwana również leczeniem kanałowym, jest dziedziną stomatologii zajmującą się leczeniem korzeni zębowych już w fazie tzw. chorób miazgi zębowej, a ponadto diagnostyką i leczeniem przypadłości towarzyszących tkankom okołowierzchołkowym. Endodoncja umożliwia utrzymanie chorego zęba wewnątrz jamy ustnej (Warszawa jest miastem, gdzie możesz poddać się zabiegowom z dziedziny endodoncji) - w innych przypadkach należałoby go usunąć. Dzięki leczeniu kanałowemu możliwe jest też przygotowanie zęba jako filaru do odbudowy protetycznej takiej jak korony czy mosty. Pacjenci, którzy mają złe doświadczenia związane z leczeniem kanałowym, często zastanawiają się: leczyć czy usuwać? Ekstrakcja zęba jest nieodwracalna i stanowi ostateczność. Dlatego endodoncja (Warszawa) to najlepsze rozwiązanie.

Aby jednak zakończyła się sukcesem, sięgamy po najnowsze zdobycze techniki:

Mikroskop
Umożliwia odnalezienie wcześniej niewykrywalnych struktur anatomii kanałów korzeniowych, dostrzeganie przewężeń, obliteracji i perforacji. Leczenie zębów dzięki powiększeniu do 25x staje się bardziej precyzyjne i dokładne.

Koferdam
Chroni ząb przed dostępem śliny, a jednocześnie chroni błonę śluzową pacjenta przed kontaktem z płynami używanymi do płukania kanałów podczas leczenia.

Endometr
Jest to nowoczesne urządzenie służące do elektronicznego, precyzyjnego pomiaru długości kanałów korzeniowych.

Mikrosilnik endodontyczny- VDW Silver Reciproc
Służy do mechanicznego opracowywania kanałów korzeniowych z wykorzystaniem rewolucyjnego jednonarzędziowego systemu Reciproc.

Ultradźwiękowy skaler Endo Chuck
Wykorzystywany do aktywacji płynów płuczących i wyjmowania złamanych narzędzi.

Radiowizjografia cyfrowa
pozwala na wykonywanie zdjęć RTG przed, w trakcie i po zakończeniu leczenia, kanałowego wykorzystując mniejszą dawkę promieniowania w porównaniu z tradycyjnym zdjęciem wykonanym na kliszy.

Leczenie endodontyczne w Warszawie

Leczenie endodontyczne nie musi więc wiązać się z bólem i kilkoma wizytami w gabinecie dentystycznym. W Warszawie wykonujemy je szybko, bezstresowo dla pacjenta i przede wszystkim bardzo dokładnie, co skutkuje uratowaniem zęba przed ekstrakcją. Leczenie endodontyczne jest więc leczeniem ratującym uzębienie, pozwalającym zachować zdrowy uśmiech i przede wszystkim własne zęby jak najdłużej. Nasze metody leczenia kanałowego zębów (Warszawa) zostały odpowiednio przetestowane, stąd mamy pewność ich skuteczności. Gwarantujemy wysoką jakość zabiegu, najwyższe zdobycze techniki dentystycznej i przede wszystkim komfort pacjenta.

Pierwotne leczenie kanałowe
Ząb wymaga leczenia kanałowego, kiedy nastąpi zapalenie lub zakażenie (zgorzel) miazgi lub w momencie, gdy doszło do zapalenia tkanek około wierzchołkowych. Przyczyny zapalenia miazgi są różne:
  • rozległe ubytki próchnicowe, nieszczelne wypełnienia powodujące wniknięcie drobnoustrojów do miazgi zęba od strony jego korony,
  • patologiczne kieszonki w przypadku zębów paradontycznych, powodujące rozwój stanu zapalnego od strony korzenia,
  • złamanie lub pęknięcie zęba powodujące przerwanie odżywiającego ząb pęczka naczyniowo-nerwowego.

Pozostawienie stanu zapalnego bez leczenia kanałowego powoduje występowanie bólu lub rozwój ropnia.

Leczenie polega na usunięciu zainfekowanej miazgi. Kolejnym krokiem jest niezwykle dokładne chemiczno- mechaniczne opracowanie i szczelne wypełnienie na stałe systemu kanałów korzeniowych, specjalnie do tego celu przeznaczonymi narzędziami.
Zabieg odbywa się w znieczuleniu miejscowym, co pozwala na wykonanie go w sposób bezbolesny.

Autor: dr Paulina Piasta - Kiełkiewicz

Powtórne leczenie kanałowe (rewizja leczenia kanałowego)
Powtórne leczenie jest wymagane w przypadku rozwoju stanu zapalnego mimo leczenia pierwotnego, lub po uszkodzeniu odbudowy zęba i powtórnym zainfekowaniu kanału a, także kiedy nie wszystkie lub nie na całej długości, kanały zęba zostały wypełnione. Wymaga ono więcej uwagi i jest bardziej skomplikowane niż leczenie pierwotne a powodzenie zależy od: rodzaju materiału jakim kanał był początkowo wypełniony, anatomii zęba i innych czynników wynikających z potrzeby ponownego uzyskania dostępu do kanałów zęba.
Udrażnianie zobliterowanych kanałów
Zobliterowane, czyli niedrożne kanały są często przyczyna niepowodzeń leczenia kanałowego. Przyczyną niedrożności może być:
  • skomplikowana anatomia kanałów ( przewężenia, zagięcia, rozdwojenia kanałów),
  • zwężenie lub zarośnięcie kanału (w wyniku zmian zwyrodnieniowych miazgi związanych z wiekiem lub procesem chorobowym),
  • stare wypełnienia w kanałach (cementy, pasty),
  • złamane narzędzia endodontyczne.
Usuwanie złamanych narzędzi
Złamanie narzędzia jest powikłaniem podczas leczenia kanałowego może dojść do niego na każdym jego etapie. Może to być związane z krzywizną lub obliteracją kanału, trudnym dostępem do zęba, zużyciem materiału czy wadą fabryczną samego narzędzia. Pozostawione narzędzie samo w sobie najczęściej nie ma wpływu na nasz organizm, gdyż jest ono wykonane z niekorodującego stopu i jest wysterylizowane przed użyciem, natomiast stanowi przeszkodę uniemożliwiającą opracowanie i wypełnienie kanału na całej długości. Jest to procedura trudna, skomplikowana i nie zawsze kończy się powodzeniem. Z tego względu do usuwania większości pozostawionych w kanale instrumentów niezbędny jest odpowiedni sprzęt, czyli mikroskop zabiegowy i urządzenie ultradźwiękowe ze specjalistycznymi końcówkami.
Zamykanie perforacji
Perforacja jest to połączenie między komorą zęba lub kanałem a tkankami otaczającymi ząb. Jest to powikłanie, które może być spowodowane procesem próchnicowym, resorpcją lub jatrogennym działaniem stomatologa podczas opracowywania kanałów korzeniowych w trakcie leczenia endodontycznego. Powodzenie w leczeniu perforacji zależy przede wszystkim od jej lokalizacji i rozległości. Leczenie polega na odpowiednim przygotowaniu ścian perforacji, założeniu podbudowy z kolagenu a następnie szczelnym jej zamknięciu preparatem MTA oraz ostatecznym wypełnieniu kanału.

Efekty naszej pracy / Endodoncja Warszawa

Pierwotne leczenie kanałowe zęba 18